Průvodce koupí auta na Novém Zélandu

Návod pro cestovatele, jak si správně vybrat a koupit vlastní auto

Verze pro tisk a prohlížení offline – stahujte PDF:
http://www.uzasnej.cz/pruvodce-koupi-auta.pdf
 

 

 

Vlastnit auto na Novém Zélandu je obrovská výhoda. Kromě jednoduššího cestování se vám tím otevře i mnohem víc pracovních příležitostí, které právě vyžadují vlastní transport. Mnoho cestovatelů tu auto zároveň využívá jako pojízdný domov, mají v něm postel a kempové vybavení, žijí v něm celé měsíce a ušetří tak za ubytování.

Koupě a prodej auta je na Zélandu poměrně jednoduchá záležitost, pokud víte co a jak. A právě proto bych vám rád předal svoje zkušenosti, které jsem za víc jako rok svého pobytu na NZ posbíral. Kromě svého auta jsem už pomohl najít a koupit řadu aut různým kamarádům a cestovatelům. Ne vždy jsem se setkal s férovým přístupem ze strany prodejců. Koupě auta je risk, můžete na něm prodělat stovky i tisíce dolarů, ale pokud správně vyberete a dobře se o auto postaráte, můžete ho pak prodat za stejnou i vyšší cenu.

Připravte se na investici mezi 2000 až 4000 NZD, podle typu, účelu a stavu auta.
(orientační ceny v tomto návodu odpovídají cenám v Aucklandu. Mimo Auckland a v době mimo sezónu jsou auta levnější)
 

Jaké auto vybrat

Doporučuji vybírat auta Japonských značek, konkrétně Nissan, Toyota, Honda, Subaru a Mitsubishi. Tyto značky jsou na NZ nejpopulárnější, mají největší zastoupení, každý je umí servisovat a náhradní díly jsou nejjednodušší k sehnání. Naopak Evropská auta mají nejdražší servis a díly.

V základě můžeme auta rozdělit podle tvaru a účelu:

Sedan
Klasický tvar auta s menším kufrem, nedá se v něm spát a zpravidla má nížší spotřebu.
– Populární zástupci:
Nissan Primera, Nissan Pulsar, Nissan Bluebird, Nissan Maxima, Nissan Lucino, Nissan Cefiro, Nissan Sunny, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Diamante, Subaru Legacy, Honda Civic, Honda Accord, Toyota Corolla, Toyota Corona, Toyota Camry
– Objem motoru u sedanu ideálně od 1.6 do 2.0 litru
– Klasická cena od 2000$ do 3000$

Nissan Primera

Nissan Primera

Station Wagon
U nás “kombík” má větší zavazadlový prostor, ideální pro cestování, často se dá po sklopení / odebrání zadních sedaček pohodlně vevnitř spát ve dvou.
– Nejpopulárnější jsou mezi cestovateli Subaru Legacy, Toyota Corolla, Mitsubishi Legnum, případně Toyota Carib, Nissan Pulsar, Nissan Primera
– Objem motoru u station wagonu ideálně od 1.8 do 2.0 litru
– Některé mají i náhon na všechny čtyři kola, což je perfektní do terénu, ale horší na spotřebu
– Klasická cena od 2500$ do 3500$

Mitsubishi Legnum

Mitsubishi Legnum

Minivan
Pokud hledáte něco prostornějšího s postelí uvnitř, pravděpodobně budete chtít koupit Toyotu Estimu, nejpopulárnější auto cestovatelů na NZ. Většina těhle aut má už zabudovanou postel a koupíte je i s kompletní kuchyňskou a kempovací výbavou. Tyto auta mají často najeto stovky tisíc kilometrů, viděl jsem i exempláře s půl milionem kilometrů a pořád v dobré stavu. Jsou to držáky. Dvojkou na trhu je Nissan Serena, následuje Honda Odyssey.
– Klasická cena od 3000$ do 4000$
Toyota Estima s postelí uvnitřToyota Estima s postelí uvnitř
Toyota Estima s postelí uvnitř

Ostatní typy
Van = dodávka
Hatchback = Malé auto do města
Coupe = dvoumístný sporťák
SUV = Veliké teréní auto
RV (Recreation Vehicle) = Karavan
Ute = Auto s užitkovym prostorem vzadu (korbou)
 

Manuál vs. Automat

Auta s manuální převodovkou jsou levnější, protože tu s manuálem málokdo umí a tak je menší poptávka. Ušetříte na koupi ale zároveň je obtížnější auto znovu prodat.
S manuálem ušetříte i na pohonných hmotách, automat je zase jednodušší na obsluhu a dá vám víc času obdivovat krásy okolí.
 

Benzin vs. Nafta (Petrol vs. Diesel)

Nafta je levnější, ale u naftových aut je třeba platit speciální daň, tzv Road User Charge (RUC). Platí se za počet ujetých kilometrů a to předem, tzn musíte si na poště předplatit kilometry. Tím pádem provoz benzínového auta i naftového vyjde téměř nastejno.

Orientační cena k prosinci 2014:
Benzin 91 = $2,0 / litr
Benzin 95 = $2,1 / litr
Diesel = $1,3 / litr
 

Kde koupit auto

Nejvetší výběr aut a nejjednodušší koupě je v Aucklandu. Tam jsou auta ale také nejdražší. Cena aut zároveň stoupá s letní sezónou, kdy přijíždí nejvíce cestovatelů a klesá s přicházející zimou, kdy velká část cestovatelů opouští Nový Zéland.

Trademe.co.nz – Aukční portál jako Aukro / Ebay. Největší výběr aut po celém NZ
Gumtree.co.nz – Další inzertní portál
Nástěnky v backpackerech (hostelech), nebo nástěnky v supermarketech
www.cestananovyzeland.cz/diskuze/inzerce/ – České stránky s inzercí na NZ
www.backpackerboard.co.nz/noticeboard/cars-campervans.php
www.autotrader.co.nz
Facebookove skupiny:
www.facebook.com/groups/271605269562174
www.facebook.com/NovyZeland.NewZealand
– A mnohé další…
Auckland Car Fair – Každonedělní market v Aucklandu v Greenlane (na jihu od centra, u dálnice). Každou neděli od 9 do 12 dopoledne. Kdokoli tu může auto prodat nebo koupit, najdete tady asi stovku aut, většina z prodejců jsou zkušení dealeři a budou se vás snažit natáhnout nebo podvést (dealeři jsou zpravidla tmavší pleti). Občas ale můžete najít levný a dobrý kousek od zoufalých cestovatelů, kterým druhý den letí letadlo a musí to prodat na místě :) Za poplatek $140 si můžete nechat auto prohlédnout od zkušených mechaniků.
Oficiální dealeři / autobazary – Většinou mají dražší auta, dobrý deal tu nenajdete. Jsou to profíci a nezřídkakdy i podvodníci. Pokud od nich budete kupovat auto, měli by vám ze zákona dát záruku cca 3 mesíce. Ověřte si jestli mají licenci na prodej aut a opiště si její číslo.
 

Na co se dívat při koupi auta

Najeté kilometry – Nejduležitější parametr, od kterého se odvíjí cena. Ideálně koupit auto mezi 100 až 200 tisíc km, ale i přes 200 bývá auto vpořádku. Jak se to blíží k 300 nebo víc, byl bych opatrný. U Minivanů je třeba být tolerantnějčší, většinou mají najeto mnohem víc.
Pneumatiky – Ze zákona je třeba mít aspoň 2mm hloubku vzorku. Čím více, tím lépe. 1mm vzorku vám vydrží přibližně 10 až 15 tisíc km (záleží na kvalitě gum). Nová pneumatika vás i s výměnou vyjde na $100, takže auto se čtyřma novýma gumama jsou ušetřené čtyři stovky. Také se podívejte, jestli jsou gumy sjeté rovnoměrně. Pokud je guma sjetá na jednom okraji více než na druhém, bude třeba provést “wheel aligment”.
Olej – Je třeba měnit každých 5 až 20 tisíc km, záleží na stáří a druhu motoru. Každé auto by mělo mít na čelním skle nálepku s datem poslední výměny oleje + filtru a číslo se stavem km, kdy bude olej třeba znovu vyměnit. Občas prodejci nálepku seškrábou, koukněte pak na barvu oleje v motoru. Nový olej je čístě žlutý postupně tmavne do oranžova až černa. Výměna oleje a filtru vás přijde na 80 až 130 dolarů, podle toho, jaký olej vám doplní a jestli vám zároveň prověří brzdy a další věci. Pokud nevíte, radši nechat provést kompletní servis. Koukněte se na auto zespodu, jestli olej neuniká, poznáte to podle omaštěného podvozku pod motorem. Malý únik není problém, stačí doplňovat pravidelně olej. Velký únik je průšvih.
Chladič, rez, zpuchřelá guma, baterka – Prohlédněte chladič pod kapotou, jestli se nerozpadá / nerezaví / neprotéká. Auto by pak mělo problémy se uchladit. Prohlédněte karoserii jestli nerezaví, v malém množství se dá rez přehlédnout. Zkontrolujte všechny gumové hadice u motoru, jestli nejsou zpuchřelé nebo rozpraskané. Baterka a její kontakty by měli být čisté, bez koroze.
Interiér – Zkontrolujte funkci klimatizace, elektrických okének, zrcátek, rádia, světel, stěračů.
Rezervní kolo a sada na jeho výměnu – Požádejte prodejce ať vám ukáže, kde to najdete a zda je to kompletní.
Rego – Registrace vozidla, je ta bílá kartička na čelním skle s velkým datumem, které vám prozradí, kdy registrace vyprší. Registrace se prodlužuje na poště a stojí asi $70 na 3 měsíce.
WOF – Warranty of Fittness (technická kontrola vozidla) je potřeba provádět každých 6 měsíců u starších aut, nebo každý rok u těch novějších. Stojí jen $30 – $50, ale pokud neprojdete, je třeba platit mechanika za opravu problému. Kontrolují se bezpečnostní prvky auta jako brzdy, vzorek na pneumatikách (alespoň 2mm), funkčnost světel, bezpečnostních pásů, kontrolek atd. Problémy s motorem, interiérem nebo promáčklá karoserie je moc nezajímá. Doporučuji dělat v NEautorizovaném servisu, čím špinavější servis, tím shovívavější :) Datum vypršení WOF najdete na čelním skle, hned vedle cedulky s olejem.
Cambelt – Gumový řemen na motoru, je třeba ho měnit po 100 tisíc km. Většina aut ho má, některá mají řetěz a ten se nemění. Počet km u poslední výměny by měl být na cedulce někde pod kapotou u motoru. Výměna cca $300.
Testovací jízda – Nastartuje motor, čím dřív naskočí, tím lépe. Žádné škytání. Klidně to zkuste nastartovat několikrát. Při jízdě poslouchejte motor, ne rádio. Pokuste se auto pořádně prohnat, zahřát motor, rychlejší jízdu, akceleraci a také zkuste silně dupnout na brzdy. Dál vyzkoušejte couvání a zatáčení na obě strany až na doraz, kam vám volant dovolí. Některá auta při plně vytočených kolech začnou vydávat všelijaké zvuky, nebo se klepat.
Prověřit SPZ auta na carjam.co.nz – Po zadání SPZ se dozvíte, jestli je auto kradené, jestli je na autě dluh a zároveň uvidíte graf ujetých kilometrů. Pokud se graf v určitém místě propadne (úbytek kilometrů), pravděpodobně došlo ke stočení tachometru.
Prasklé těsnění motoru (Blown Head Gasket) – Jedna z nejhorších běžných závad co může nastat. Při prasklém těsnění dochází k průsaku jedné ze tří kapalin (palivo, olej, chladící kapalina) do druhé. Pokud s takovým autem budete jezdit, dojde k vážnému a trvalému poškození motoru. Lze rozpoznat podle následujících symptomů:
– Nastartujte auto (motor musí být studený!) a odšroubujte víčko chladiče. Pokud z chladící kapaliny trvale vycházejí velké bubliny, dochází k průsaku
– Zkontrolujte měrku a víko oleje. Pokud vidíte cosi bílého v oleji / na měrce / na víku (jako mléko nebo majonéza), prosakuje vám chladící kapalina do oleje
– Po zahřátí motoru sledujte barvu výfukových splodin (šlápněte na plyn). Hustý bílý kouř znamená přítomnost chladící kapaliny ve spalování. Modrý hustý kouř nebo sladce vonící zase olej ve spalování.
– Další známkou prasklého těsnění je přehřívání motoru, ztráta výkonu a velké ztráty chladící kapaliny

Pokud jste při prohlídce narazili na nějákou vadu, nahlaste to prodejci a jednejte o snížení ceny. A co oděrky, škrábance a malé promáčkliny na kapotě? Na to bych nekoukal, vsadil bych se, že během vašeho cestování jich sami pár přidáte :)
A věk auta toho také moc nevypovídá. Moje auto už má 24 let a je v perfektním stavu.
 

Jak provést koupi / změnu majtele auta

Samotný převod majtele vozidla se provádí na poště a zabere jen 5 minut. Prodejce a kupující můžou jít na poštu zvlášť, každý vyplní jeden formulář a když se oba formuláře sejdou na úřadě, převod je kompletní. Kupující vyplňuje formulář “Notice of Acquisition of Motor Vehicle” (MR13B), prodejce vyplní “Notice of Selling/Disposing of Motor Vehicle” (MR13A). Kupující musí společně s formulářem předložit pas a občas chtějí vidět i mezinárodní řidičský průkaz (obyč evropský nestačí). Poplatek pro kupujícího je $9.
Po odevzdání obou formulářů by měl do týdne přijít kupujícímu dopis s potvrzením změny majtele.

Tolik k papírování, ale co nájáká záruka / smlouva? Nic takového není poviností, nicméně každému kdo kupuje auto doporučuji požadovat po prodejci jednoduchou smlouvu v následujícím znění:
I Tomas Novak am selling car Subaru Legacy with licence plate AB1234 for 3.000$ to Petr Cerny.
K tomu datum a podpis prodejce. Zároveň bych prodejce požádal o předložení dokladu totožnosti, pokud dovolí tak si ten doklad vyfotit.
Platit nejlépe v hotovosti, výměnou za klíčky. Bankovní převod může trvat, pokud nemáte stejnou banku.

Gratuluju, máte koupené auto! Ale jak ho proboha řídit, když je volant na druhé straně? A jak se o auto starat? Čtěte dále…
 

Řízení vlevo

Na Zélandu se jezdí vlevo, na kruhovém objezdu se jezdí po směru hodinových ručiček, volant je vpravo, řadící páka uprostřed po levé ruce, blinkry napravo, stěrače nalevo, pedály zůstávají stejně. Pozor na jízdních kolech jsou prohozené brzdy.
 

Maximální povolená rychlost

Ve městě 50km/h mimo město 100km/h a to i na dálnici. Těch tu ale moc není, dálnice jsou jen v Aucklandu a Wellingtonu. Dodržujte maximální povolenou rychlost, nebo se vám dostane mastné pokuty. Policie na NZ je usměvavá a přátelská, ale přísná.
Pro představu ceny pokut:
Překročení povolené rychlosti o méně než 10 km/h = $30, o 10-15 km/h = $80, o 15-20 km/h = $120, o 20-25 km/h = $170, …. o 50 km/h = $630 a ztráta řidičáku.
 

Kruhové objezdy

Na Zélandu je hodně kruhových objezdů, které cizincům ze začátku dělají problémy. Na kruhovém objezdu nikdy nepřejížďějte z pruhu do pruhu. Místo toho se před kruhovým objezdem zařaďte do příslušného pruhu. Dejte přednost všem vozidlům na kruhovém objezdu.
Blinkry jsou trochu ošemetné. Předpokládejme že je kruháč čtyřcestný (dvě křížící se silnice): Pokud odbočujete prvním výjezdem doleva, ukažte blinkrem doleva. Pokud jedete rovně, vjeďte na kruhový objezd bez blinkrů a před výjezdem ukažte blinkrem doleva. A pokud jedete doprava, ukažte nejprve blinkr doprava, vjeďte na kruháč, vypněte blinkr a před opuštěním kruhového objezdu ukažte doleva.
 

Přednost

Nebudete moc potřebovat, všude jsou kruháče nebo vyznačená přednost, ale pro úplnost:
Pokud jedete přímo, dejte přednost všem vozidlům zprava jedoucím přímo
Pokud odbočujete, dejte přednost všem vozidlům, které neodbočují
Pokud odbočujete doleva, máte přednost před vozidly odbočujícími doprava
Pokud odbočujete doprava, dejte přednost všem vozidlům.
One line bridge – Na Zélandu je hodně jednopruhých mostů. Před mostem je vždy vyznačeno, v jakém směru je přednost. Pozor na to.
 

Alkohol za volantem

Na konci roku 2014 došlo ke snížení limitu tolerovaného alkoholu na 250 microgramů na litr dechu. Měří se to na jiné stupnici než v ČR. V Praxi to znamená, že 2 malá piva jsou pro většinu lidí OK. Za překročení limitu je pokuta 200$ a hrozí soudní řízení, které může v některých případech vést až k deportaci ze země! Pro řidiče mladší dvaceti let je limit alkoholu nulový.
 

Řidičák

Pro řízení potřebujete mezinárodní řidičský průkaz, společně s tím evropským. Dostanete ho za padesátikorunu na úřadě v místě trvalého pobytu a jeho platnost je jeden rok od data vydání. Budete ho potřebovat i na ostatní úředničiny, jako druhý doklad totožnosti, takže silně doporučuju si jej opatřit.
 

Údržba auta

Teď když vlastníte auto, pamatujte na údržbu následujícícho:
Rego – Registrace vozidla, ta bílá kartička za čelnim sklem. Pokud se blíži její expirace, prodlužte rego na poště ($70 / 3 měsíce)
WOF – Warranty of Fittnes (technická kontrola), její expirace je na nálepce na čelnim skle, u sarých aut se dělá každých 6 měsíců, u novějších jednou za rok ($30-$50)
Kontrola kapalin:
– Chladící kapalina – Doplňovat destilovanou vodou, pokud mrzne tak přidat nemrznoucí směs. Při nedostatku vody se vám auto bude přehřívat
– Olej motoru – Stav oleje se kontroluje pomocí té vytahovací měrky, udržujte mezi ryskami Min a Max
– Olej převodovky, brzdová kapalina, posilovač řízení – Doplňují v servisu
– Je nesmírně důležité pravidelně kontrolovat stav těchto kapalin, speciálně pokud máte auto čerstvě koupené a nevíte, co od něj můžete očekávat. Doporučuji kontrolovat před a po každé delší jízdě. Pomáhal jsem nedávno slečně, co měla únik oleje a nevěnovala tomu pozornost. Zadřela motor a celé auto je teď na odpis. Věnujte také pozornost výstražným kontrolkám na palubní desce.
Výměna oleje – Každých 5-20 tisíc km, záleží na stáří a druhu motoru. Expirace opět na nálepce na čelním skle. Provádí se u mechanika, tzv servis ($80-$150), vymění olej a filtr, prověří brzdy.
Pneumatiky, brzdové destičky, cambelt – Části které je někdy třeba vyměnit, ale pravděpodobně to nebudete potřebovat. Pneumatiky pokud je vzorek menší než 2mm, brzdové destičky pokud musíte sešlápnout brzdový pedál až úplně na zem aby auto začalo brzdit a cambelt se mění každých 100 tisíc km.

Náhradní díly pro auto doporučuji kupovat v síti prodejen Repco www.repco.co.nz
 

Čerpací stanice

Pokud jedete do odlehlejších částí Nového Zélandu, mějte vždy více než půlku nádrže. Jsou oblasti, kde čerpací stanice nejsou vůbec.
Cena pohoných hmot se liší podle oblasti, na jižním ostrově, ve městech a na odlehlých místech je draho, ve středně velkých městech je levno. Nejlevnější pohonné hmoty jsou v Rotoruře, Taupo, Mastertonu, Hastings, a na okrajích Aucklandu, konkrétně na jihu ve čtvrti Otara a pak na západě v Hendersonu.
Obchodní řetězce mají nasmlouvané slevy s čerpacími stanicemi, když u nich v obchodě utratíte například za jídlo určitou částku, dostanete slevu u některé z čerpacích stanic. Nebo si doporučuji pořídit “AA Smart Fuel card” – kartu, se kterou máte slevu minimálně 4 centy na litr u všech Stanic Caltex a BP.
 

Pojištění auta

Povinné ručení, jak ho známe my na NZ neexistuje, havarijní pojištění je čistě dobrovolné. Pokud si poškodíte vlastní auto, nic moc se neděje, ztratíte tím většinou jen pár stovek dolarů, ale pokud zaviníte nehodu a nabouráte cizí auto za desetitisíce, zaručeně vám to zkomplikuje život.
Pojištění vyjde kolem $200 na rok. Odkáži vás na následující:
www.aainsurance.co.nz
www.nac.co.nz
www.ami.co.nz
Pozn.: Cestovní pojištění nezahrnuje pojištění auta

 

 

Posted in Nový Zéland by Luigy at Únor 5th, 2015.
Tags: , ,

3 Responses to “Průvodce koupí auta na Novém Zélandu”

  1. Carl napsal:

    Super článek, kamarád na NZ pořídil, v kterém pak přespával. V únoru se pak vracel do ČR a měl problém jej prodat, jestli mrtvá sezona, má někdo podobné zkušenosti?

    • Luigy napsal:

      V unoru se prodava docela spatne, ale porad lepsi nez brezen, duben. To je doba, kdy se vetsina cestovatelu vraci domu

  2. Novozélanďan napsal:

    Tento blog je naozaj úžasný, veľmi mi pomohol! :)

Leave a Reply

*